Logistyka dla sklepów internetowych

Planujesz założyć sklep internetowy i nie wiesz, czy stworzyć własny magazyn, czy też spróbować swoich sił w dropshippingu? Sprawdź, jakie masz możliwości związane z dostarczaniem towarów m.in. w Polsce.

Logistyka e-commerce – od czego należy zacząć?

Już na samym początku tworzenia usługi e-commerce pojawi się konieczność podjęcia decyzji o tym, jakie usługi logistyczne dla sklepów internetowych sprawdzą się w przypadku naszego biznesu. Przy decyzji dotyczącej najkorzystniejszej logistyki sprzedaży i dostawy zamówień należy uwzględnić możliwości lokalowe, technologiczne, a przede wszystkim finansowe.

Posiadanie własnego magazynu

Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań jest posiadanie własnego magazynu, w którym składować będziemy towary zamówione w hurtowni lub u producenta. Rozwiązanie to oznacza, że sprzedajemy jedynie ten towar, który fizycznie znajduje się w naszym magazynie. Dzięki temu rozwiązaniu z pewnością zaoszczędzimy czas przeznaczony na pakowanie oraz dostawę towaru. Jednocześnie oznacza to większe wcześniejsze koszty związane ze wcześniejszym zakupieniem towarów, które niekoniecznie mogą się później sprzedać. Musimy zatem uwzględnić fakt, że nie zawsze znajdziemy klientów na cały zakupiony przez nas towar.

Integracja z bazą produktów dostawcy w pseudo just-in-time

Coraz częściej wybieraną formą logistyki sklepu internetowego jest tzw. pseudo just-in-time. Model ten polega na przedstawieniu na stronie sklepu pełnej oferty produktów naszych dostawców. Dopiero po złożeniu zamówienia towar zamawiany jest w hurtowni. W tym rozwiązaniu logistyki sklepu internetowego konieczne jest zawiązanie ścisłej współpracy z bazą produktów aktualnie dostępnych towarów dostawcy. Rozwiązanie to oznacza jednak, że mogą wystąpić liczne opóźnienia, a nie wszystkie produkty będą dostępne dla klienta. Zaletą jest z pewnością fakt, że nie trzeba inwestować w przestrzeń magazynową, nawet jeśli dostawa produktów będzie przez to nieco wydłużona.

Co, jeśli nie posiadamy magazynu? Model dropshippingu

Specyficznym rodzajem logistyki sklepu internetowego jest tzw. dropshipping. Polega on na tym, że na stronie sklepu realizujemy zamówienia na towary, które znajdują się w hurtowni dropshippingowej. Nasz sklep zajmuje się zatem odbieraniem zamówień, które następnie przekazujemy wraz z zapłatą (pomniejszona o naszą marżę) do hurtowni. Ta z kolei zajmuje się przygotowaniem wysyłki bezpośrednio do klienta.

Fulfilment – nowa logistyka sklepu internetowego

Pełen outsourcing logistyki magazynowej oferuje tzw. fulfilment. W modelu tym magazyn prowadzony jest przez firmę zewnętrzną. Wybierając taką obsługę logistyczną, wejść możemy we współpracę, w której firmy zazwyczaj oferują zarówno składowanie produktów, jak i przyjmowanie Twoich dostaw oraz pakowanie i wysyłkę przyjętych zamówień. W modelu tym firmy często oferują również realizację zwrotów towaru. Dzięki temu rozwiązaniu likwidujemy koszty stałe, a to przez możliwość rozliczania się za przyjęte dostawy, spakowane paczki itp. rozwiązanie to najczęściej wybierają sklepy specjalizujące się w sprzedaży towaru z branży sezonowych.

Modele hybrydowe obsługi logistycznej sklepów

Coraz częściej logistyka sklepów internetowych opiera się na modelach hybrydowych, czyli łączących w jednym co najmniej dwa lub więcej modeli logistycznych. Opcję tą można wybrać np. jeśli posiadamy małą powierzchnię magazynową na najważniejsze produkty, a ofertę sklepu chcemy poszerzyć o możliwość zakupienia towarów dostępnych w formie dropshippingu.

Usługi logistyczne dla sklepów internetowych

Firmy zajmujące się logistyką e-commerce oferują zazwyczaj szereg różnych usług. Często oferują one obsługę zarówno przestrzeni magazynowej, jak i przyjmowanie zwrotów i reklamacji. Ma to na celu maksymalne polepszenie współpracy i wzmocnienie sprzedaży, która ma miejsce w sklepie. Zlecenie usługi logistycznej dla firmy zewnętrznej da nam możliwość, aby zaoszczędzić czas, który normalnie poświęcalibyśmy na samodzielną realizację dostaw. W celu zmaksymalizowania sposobów na szybkie dotarcie do klienta warto rozejrzeć się na rynku logistyki e-commerce.

Zalety dropshippingu i innych outsourcingowych usług logistycznych sklepów internetowych

Jeśli zdecydujemy, że w sklepie internetowym będą świadczone outsourcingowe usługi logistyczne, spotkamy się z szeregiem zalet takiego właśnie rozwiązania.

  • Nie musimy wynajmować magazynu celem składowania towarów.
  • Nie musimy zajmować się kwestią zatrudniania pracowników oraz obsługi magazynu, pakowania oraz wysyłki zamówień.
  • Często dostępne są rozliczenia związane z realizowanymi zamówieniami, co oznacza, że płacisz za to, ile zostanie dostarczonych Twoich towarów.
  • Firmy, które profesjonalnie zajmują się dostarczaniem towarów zamówionych online, cechują się wysoką organizacją pracy w przestrzeni magazynowej. Oznacza to, że zamówienia realizowane są szybko i błyskawicznie docierają do klientów.

Wady fulfillmentu i outsourcingu w logistyce e-commerce

Jak w każdym modelu logistycznym, tak i w outsourcingu dostrzec można wady, które sprawią, że wielu właścicielu sklepu e-commerce zdecyduje się na własny magazyn. Jakie to są wady?

  • Nie mamy pełnej kontroli nad realizacją zamówienia, którego obsługa leży po stronie firmy outsourcingowej.
  • Niejednokrotnie koszty takiej sprzedaży są wyższe niż w sytuacji, gdybyśmy mieli własną przestrzeń magazynową. To jednak równoważone jest przez zaoszczędzenie większej ilości czasu.

Własny magazyn dla sklepów internetowych – czy jest niezbędny?

Niemożliwe jest stwierdzenie, jaka obsługa logistyki sklepu internetowego jest najlepsza w każdym przypadku. Przede wszystkim wybór warto dopasować do specyfiki świadczonej przez nas usługi, typu towarów dostępnych w sprzedaży oraz wielkości naszego sklepu. W przypadku wielu branż możliwe jest wydłużenie czasu oczekiwania na przesyłkę i wtedy nie ma potrzeby posiadania własnego magazynu. Tym bardziej, pamiętać należy o tym, że dostawa produktów do klienta teoretycznie jest szybsza, jeśli mamy magazyn, ale jednocześnie będzie to wiązało się z dużymi kosztami utrzymania. Początkujący przedsiębiorcy będą raczej woleli zdecydować się na usługi logistyczne, w ramach których dotarcie towaru do klientów realizowane będzie przez inne firmy.

Obsługa zwrotów i reklamacji przy hurtowniach dropshippingowych

Dropshipping jest rozwiązaniem polecanym zwłaszcza wtedy, kiedy nie chcemy opierać się na dostarczaniu towaru z naszego magazynu. W takiej sytuacji biznes zajmujący się logistyka oferuje zazwyczaj kompleksową obsługę zamówień, kontakt e-mail, a nawet zajmowanie się reklamacjami i zwrotami. Zwykle zajmowanie się reklamacją jest niezwykle stresujące i tym bardziej warto sięgnąć po usługi firm, które zajmować się będą pocztą e-mail od klientów zgłaszających reklamację w korespondencji online.

Analiza XYZ w przypadku usług logistycznych w sklepie internetowym

Podstawą skutecznej realizacji logistyki naszego sklepu online jest tzw. analiza XYZ. Opiera się ona na podziale sprzedawanych artykułów ze względu na to, jaka jest ich rotacja, czyli jak często wybierane są one przez potencjalnego klienta.

  • X, czyli towary szybko rotujące – produkty te są podstawą działalności sklepu internetowego i zawsze powinny znajdować się w magazynie.
  • Y – produkty średnio rotujące – choć są one dość często wybierane, wciąż klienci decydują się na nie rzadziej niż na te z grupy X. Nie istnieje potrzeba posiadania dużych zapasów produktu na magazynie.
  • Z, czyli towary słabo rotujące. Z racji tego, że są one wybierane niezwykle rzadko, magazynowanie ich generuje koszty i dlatego warto umożliwić inną formę dostarczania (np. ze źródła outsourcingowego).

Długi ogon usług logistycznych

W logistyce e-commerce istnieje pojęcie tzw. długiego ogona, który określa produkty dodatkowe, które udostępniane są w naszym asortymencie, choć nie są zbyt często wybierane przez klientów. Zazwyczaj zalegają one w magazynie przez długie tygodnie, a nawet miesiące, co generuje niepotrzebne koszta. Pod tym mianem określa się przedmioty z grupy Z, które udostępniamy w magazynie. Ograniczenie długiego ogona możliwe jest poprzez np. dropshipping.

Wynajem powierzchni magazynowej

Małe i średnie sklepy coraz częściej decydują się na wspomniany wcześniej fulfilment. W ramach tego rozwiązania przechowywaniem towaru zajmuje się zewnętrzna firma. Rozwiązanie to zalecane jest dla sklepów, które miesięcznie obsługują od 100 do 1000 zamówień. Wynika to z tego, że cena outsourcingowego dostarczania produktów uzależniona jest od ilości zrealizowanych zamówień. Jeśli zamówienia będą wykraczały poza ten przedział, korzystniejsze może być zatrudnienie pracowników i wynajęcie własnej przestrzeni magazynowej. To będzie oczywiście zależało od wielu czynników, m.in. od specyfiki naszej branży.

Logistyka w sklepie internetowym – współpraca z hurtowniami

Podstawą dobrego świadczenia usług i dostarczania asortymentu z naszego sklepu jest zadbanie o właściwą współpracę z hurtowniami. Warto wypracować jak najkorzystniejsze warunki, które dopasowane będą do długości współpracy, ilości i wartości zamawianego produktu, a także do terminowości spłat zobowiązań finansowych.

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Inne Posty

Sklepy internetowe obsługa

Skutecznym sposobem na osiągnięcie sukcesu przy sprzedaży produktów online jest zadbanie o to, aby obsługa sklepów internetowych spoczywała w rękach profesjonalistów. Dzięki temu będziemy mieli

Konfekcjonowanie kosmetyków

Konfekcjonowanie kosmetyków to działanie specyficzna forma usługi, która związana jest z pakowaniem i przygotowywaniem towarów, a dokładniej kosmetyków. Kto zajmuje się konfekcjonowaniem kosmetyków? Procesem dostosowania

Magazynowanie Warszawa

Często zdarza się, że w naszym domu bądź biurze zaczyna brakować przestrzeni na składowanie rzeczy, których nie używamy. Problem ten pojawia się również w trakcie

Obsługa magazynowa sklepów internetowych

Jednym z najważniejszych aspektów e-commerce jest obsługa magazynowa sklepów internetowych. Właściwe magazynowanie towarów i przygotowanie odpowiedniej parceli do obsługi coraz to większej liczby zamówień jest